ANDRA SPÅRVÄGSPROJEKT - exempel och erfarenhet
Är spårvägsrenässansen slut?
Först ska man kanske fråga sig om det överhuvudtaget har funnits fog för att tala om någon spårvägsrenässans. Betänksam blir man om börja räkna på hur många nya spårvägsprojekt som genomförts i Europa under senare tid. Se:
Liste von Straßenbahnen in Europa
Den som rullar sig ner i den närmast oändliga listan kommer att finna att antalet spårvägar som är anlagda under senare tid, säg efter 1990, är försvinnande litet i förhållande till alla nedlagda.
Skulle det funnits en spårvägsrenässans talar mycket för att den redan nu går mot sitt slut, framförallt föranlett av för höga kostnader och av konkurrensen från nya spårfria system
Om man söker en stund på internet finner man många påbörjade spårvagnsprojekt som aldrig kommer till utförande: Här några exempel:
Tyskland
Rhein-Neckar-Zeitung 2014-05-26: Bürgerentscheid: Plankstadt will keine Strassenbahn
Die Glocke 2014-05-26: Bielefelder lehnen Stadtbahn-Linie 5 ab
Aachener Zeitung 2013-03-10: Glasklares Nein zur Aachener Campusbahn
Strassenbahn-Hamburg.de Stadtbahn am Ende: Planfeststellungsverfahren gestoppt
lokalkompass.de 2013-10-15: Straßenbahn vor der Abschaffung? Ratshearing am Donnerstag
NDFR 1 Niedersachsen 2013-10-18 Osnabrück muss entscheiden: Bus oder Bahn?
Augsburger Allgemeine 2012-12-20: Straßenbahn durch Neu-Ulm ist auf dem Abstellgleis
2013-01-30 Neue Westfälische:
Bezirksregierung stellt Stadtbahnplanung ein
Holland
Wikipedia: Regio Tram Groningen
Schweiz
Badische Zeitung 2014-05-19: Basel votiert gegen neue Strassenbahnlinie
Frankrike
I det land som startade spårvägsrenässansen ser man nu tecken på ett minskat intresse:
Ny Teknik 2013-1106: Spårvagnar går trögt hos Alstom
USA
En av de mest respekterade nyhetstidskrifterna i världen, The Economist, har under den baskande rubriken Rolling blunder, som lämpligen kan översättas till "Fiasko på hjul", gjort ett bokslut över erfarenheterna av de senaste årens spårvägssatsningar i USA. Underrubrik:
Federal subsidies have inspired some silly transit projects.
Detta känner vi igen. Frågan är projektet Spårväg Lund existerat utan förhoppningen om statlig medfinansiering.
I bloggen "The Economist explains"publicerades en liknande artikel några dagar tidigare;
Why trams are a waste of money
I artikeln skriver man att även om förespråkarna hävdar att investeringarna ökar där spårvägar dras fram, finns det inga hållbara belägg för att det är just spårvägarna i sig som är den orsakande faktorn.